Een hart voor olijfolie

Een culturele reis doorheen Bhutan, gegidst door Jakobien en Alain, met als hoogtepunt het Punakha Drubchen-festival

Op zoek naar het Bruto Nationaal Geluk in de Himalaya

Reisduur: 8 dagen - 7 nachten
Reisperiode: van 25 februari tot 4 maart 2018 (VOLGEBOEKT) Wil je deze reis in 2019 met ons doen: mail ons en we zetten je op de lijst!
Maximaal 20 deelnemers
Prijs: 2590 euro (exclusief vliegreis en drankjes)

Bhutan voert duurzaamheid hoog in het vaandel. Dus laten ze elk jaar maar een beperkt aantal toeristen toe, om niet te veel druk te zetten op de ecologie van het land. Voor 2018 hebben we via Ugyen plaatsen voor ons kunnen reserveren. Deze culturele rondreis wordt maar één keer per jaar door Ugyen georganiseerd.

Bhutan is het laatst overgebleven Himalaya-koninkrijk, dat geregeerd wordt door de boeddhistische filosofie van het Bruto Nationaal Geluk. Het probeert hiermee een evenwicht te vinden tussen spirituele en het materiële.
‘Op zoek naar het geluk’ is ook het thema van een heel speciale reis die één keer per jaar wordt georganiseerd door onze vriend Ugyen, fotograaf en lid van de Koninklijke familie van Bhutan.

Alain en ik kennen Ugyen van een vorige reis, nu tien jaar geleden, toen hij ons door zijn land gidste. Het was dankzij deze bijzonder sympathieke, welbespraakte jongeman dat onze reis onvergetelijk werd. Bhutan is een van de mooiste en meest unieke landen die we ooit hebben bezocht. Sindsdien hebben we een beetje reiswee naar Bhutan. Toen Ugyen - die inmiddels vader is geworden en een ecolodge uitbaat - ons onlangs de vraag stelde of we terug wilden komen met een groepje, twijfelden we geen seconde. We willen onze ervaringen in dit wonderschone land maar al te graag delen met vrienden en bekenden.

Vandaar dat we deze reis in samenwerking met Ugyen organiseren. Tijdens deze tour is hij onze gids en zal hij ons laten kennismaken met zijn vrienden, bestaande uit studenten, monniken en beleidsmakers die zullen vertellen en laten zien hoe men in dit unieke land een balans vindt tussen traditie en vooruitgang, tussen welvaart en welzijn.

Als pelgrims zullen we rondtrekken, de letterlijke en figuurlijke hoogtepunten bezichtigen, tempels en kloosters bezoeken, leren over de boeddhistische legendes en de filosofie van de Drukpas (de spirituele leiders van Bhutan), natuurwandelingen maken en tijd doorbrengen met lokale bewoners in bergdorpjes. Het wordt een ook een ontspannen reis met tijd voor zowel vergezichten als inzichten, in dit tijdloze, kleine koninkrijk waarvan sommigen denken dat het een sprookje is, maar dat écht bestaat en waar geluk niet alleen een plaats heeft maar een plaats is.

Het programma

Dag 1

De magie begint al voordat je aankomt op het vliegveld van Paro. Vliegen naar Bhutan kan alleen met Druk Air, en als je dat eenmaal hebt meegemaakt besef je ook waaróm! De vlucht over het Himalaya-gebergte is ronduit spectaculair en landen en opstijgen op en van de luchthaven van Paro geen sinecure. Met wat geluk heb je bij helder weer nog voor je landt de mooiste zichten gehad op de oostelijke Himalaya en op Chomolungma, oftewel de moedergodin van de wereld, zoals Mount Everest (8848 m) in het Tibetaans wordt genoemd. Op de luchthaven wacht ons een traditioneel welkomstritueel en maken we kennis met onze gids Ugyen. De transfer per auto van Paro naar Thimphu, de door bergen omringde hoofdstad van Bhutan (op 2300 meter) aan de rivier de Wang Chu duurt ongeveer een uur. Onderweg maken we een stop bij de Tagcho Ihakhang tempel en het dorpje Wangsimo. Daarna checken we in in ons hotel en kan wie wil een wandeling maken naar het nationale herdenkingsmonument (chorten) waar oudere boeddhisten in gebed omheen wandelen met vaak een gebedsmolentje in de hand. Ondanks vele tradities is Thimphu een verrassend moderne stad.
Logies: Hotel Tashi Yoedling, Thimphu

Dag 2
Na het ontbijt rijden we naar Kunselphodrang voor een bezoek aan het allerhoogste, bronzen boeddhabeeld van Bhutan. Deze site biedt een strategisch overzicht over de vallei van Thimphu.
We rijden verder naar het klooster van Dechenphodrang waar meer dan 300 jonge monniken verblijven. Dit hoog gelegen klooster biedt de perfecte gelegenheid om van binnen uit te zien hoe het kloosterleven precies functioneert en hoe de monniken wonen. We drinken thee en verbroederen met de novicen. Ook is dit een unieke opportuniteit voor foto’s.
We rijden naar het universiteitsbuurt van Thimphu, Kawang jangsa, voor de lunch in een traditioneel Bhutanees restaurant waarna we het lokale museum en de kunstacademie bezoeken. We krijgen hier ook een heel goed zicht op Tashichhodwong, de Koninklijke residentie, de gebouwen van de regering en de Je Khenpo, de spirituele leider (abt) van het land. Vervolgens rijden we naar de Tango kloosteruniversiteit voor een wandeling langs de rivier.
Logies: Hotel Tashi Yoedling, Thimphu

Dag 3
In de vroege ochtend rijden we naar de Wangdue Ecolodge. En route komen we over de Dochula bergpas (3100m). Hier stoppen we voor ontbijt en thee en een wandeling rond de Druk Wangyal tempel en zijn 108 chortens (stupas). Dit is werkelijk een fantastische locatie! Als het weer het toelaat, krijgen we vanaf hier een fantastisch zicht over de besneeuwde toppen van de oostelijke Himalaya. We rijden verder naar het dorp Wangdue (1040m). We lunchen onderweg in het prachtige natuurschoon van het Lampelri Botanical Park. In de namiddag bezoeken we de markt van Lobesa. Logies: Wangdue Ecolodge

Dag 4
Na het ontbijt rijden we naar Punakha, de oude hoofdstad van Bhutan die beroemd is omdat hier de eerste koning van Bhutan werd gekroond, de eerste parlementaire zitting van Bhutan plaatsvond en het koninklijke huwelijk van de vijfde koning van Bhutan werd ingezegend.
We bezoeken de Punakha Dzong van binnen en buiten. Dit is een typisch voorbeeld van de rijke Bhutanese dzong (fort) architectuur.
Na de lunch rijden we verder naar het noorden en maken een korte wandeling naar het betoverende Khamsum Yuelay Namgyal Chorten dat als een arendsnest boven op een heuveltop ligt en over de Yeseba vallei en de meanderende rivier in het dal uitkijkt. Hierna keren we terug naar de bijzonder gastvrije Ecolodge.
Logies: Wangdue Ecolodge

Dag 5
Dit is een rustige dag met wat vrije tijd om de prachtige omgeving van de Ecolodge te verkennen.
Na het ontbijt maken we een wandeling van ongeveer een uur naar de Nezergang tempel en het gelijknamige dorp. Er is tijd om een boerderij te bezoeken waar we thee drinken met de lokale boeren en zien hoe mensen in ruraal Bhutan leven en werken. Na de lunch wandelen we de heuvel af naar het dorp Nyshigaykha waar we kennismaken met en het atelier bezoeken van een in Bhutan beroemde schilder die bekendstaat om zijn prachtige werken van Bhutanese kloosters.
Logies: Wangdue Ecolodge

Dag 6
Na het ontbijt rijden we terug in de richting van Paro en maken onderweg een aantal fotostops. We lunchen in Paro ofwel in Thimphu en passeren daarna langs de typische spanbrug om de Paro Dzong te bezoeken. We logeren in Hotel Gangtey Palace dat prachtige, panoramische zichten over de Paro vallei biedt.
Logies: Hotel Gangtey Palace

Dag 7
’s Ochtends vroeg vertrekken we noordwaarts voor een bezoek aan het 7e-eeuwse Kyitchu Lhakhang, een van de oudste tempels van Bhutan, gebouwd door de Tibetaanse keizer Songtsän Gampo. Na de lunch is het tijd voor de stevige, maar magische wandeling naar het magnifieke Tiger’s Nest, een emblematische tempel van Bhutan met zijn spectaculaire ligging, 1000 meter boven een vallei tegen een bergwand, en waarvan je de spectaculaire beelden in elke publicatie over Bhutan terugvindt. Dit is een absolute must-see.
In essentie ligt het ‘Tijgers Nest’ (Paro Taktsang) aan de oorsprong van Bhutan’s geschiedenis die teruggaat naar de 8e eeuw. Hier op deze plek mediteerde Guru Padmasambava ononderbroken voor drie jaar, drie maanden en drie dagen. Pas later werd er door Gyalsey Tenzin op deze gezegende site een tempel gebouwd die nu gebruikt wordt door jonge monniken die hier het boeddhisme bestuderen. Bhutanezen gaan naar Tiger’s Nest om in de verschillende, kleine tempels gebedsoffers te brengen, te mediteren of zich bevrijden van negatieve karma.

Tegen valavond nemen we een bad in de hot stone baden van het hotel, een heel bijzondere ervaring! Een bad met hete stenen zou kleine kwaaltjes genezen en wordt door de locals als therapie gezien. Sowieso is het een warme ontspannen weldaad na de inspanning van deze middag.

Logies: Hotel Gangtey Palace

Dag 8
Na het ontbijt rijden we naar Paro International Airport waar we afscheid nemen van onze gids Ugyen.